Riddles of Alphabet

 

 

Q: What letter of the alphabet is an insect?
A: B. (bee)

Q: What letter is a part of the head?
A: I. (eye)

Q: What letter is a drink?
A: T. (tea)

Q: What letter is a body of water?
A: C. (sea)

Q: What letter is a pronoun like "you"?
A: The letter " I "

Q: What letter is a vegetable?
A: P. (pea)

Q: What letter is an exclamation?
A: O. (oh!)

Q: What letter is a European bird?
A: J. (Jay)

Q: What letter is looking for causes ?
A: Y. (why)

Q: What four letters frighten a thief?
A: O.I.C.U. (Oh I see you!)

Q: What comes once in a minute, twice in a moment but not once in a thousand years?
A: The letter "m".

Q: Why is the letter "T" like an island ?
A: Because it is in the middle of waTer.

Q: In what way can the letter "A" help a deaf lady?
A: It can make "her" "hear.

Q: Which is the loudest vowel?
A: The letter "I". It is always in the midst of noise

Q: What way are the letter "A" and "noon" alike?
A: Both of them are in the middle of the "day".

Q: Why is "U" the happiest letter?
A: Because it is in the middle of "fun".

Q: What word of only three syllables contains 26 letters?
A: Alphabet = (26 letters)

Q: What relatives are dependent on "you"?
A: Aunt, uncle, cousin. They all need "U".

Q: What is the end of everything?
A: The letter "g".

World Teachers Day

 
روز جهاني معلم مبارك باد
 

هر سال پنجم اکتبر، برابر سیزدهم مهر

 

از سوی سازمان جهانی یونسکو، روز جهانی معلم نامگذاری شده است

God

 

 

Where love is, God is also

 
هر کجا محبت باشد، خدا هم هست
 
God is in your heart, yet you search for Him in the wilderness

 
.خدا در قلب توست و تو در بيابان ها به دنبالش مي گردي


The nearer the soul is to God, the less its disturbances

 

since the point nearest nearest the circle is subject to the least motion

.هر چه روح به خدا نزديکتر باشد، آشفتگي اش کمتر است


.زيرا نزديک ترين نقطه به مرکز دايره، کمترين تکان را دارد

Every happening, great and small,


is a parable whereby God speak s to us,


and the art of life is to get the message.

هر اتفاقي که مي افتد، چه کوچک چه بزرگ، وسيله اي است


.براي آن که خدا با ما حرف بزند و هنر زندگي دريافت اين پيام هاست

چرا انگلیسی؟

 

زبان شما هم‌اکنون خوب است ولی…* شما احتمالاً تا حدی به زبان انگلیسی مسلط هستید و این خود یک موفقیت بزرگ است! حالا باید به موفقیت‌های بزرگتری فکر کنید. وقت آن رسیده است که از روش‌های مؤثر و کارآمد برای رسیدن به سطح قابل قبولی از دانش انگلیسی استفاده کنید.

درست است که انگلیسی شما خوب است، ولی احتمالاً کامل نیست. شما احتمالاً هنوز نمی‌توانیدفیلم‌های زبان اصلی را متوجه شوید، کتاب‌هایی به انگلیسی‌ بخوانید، با انگلیسی‌زبانها به راحتی صحبت کنید و یا بدون اشتباه نامه بنویسید.

شما هرگز نباید تصور کنید که انگلیسی شما کامل شده است. حتی اگر بهترین دانش‌آموز کلاستان هستید، همیشه باید به دنبال یافتن نقاط ضعف خود باشید و روی آنها کار کنید. مثلاً در حال حاضر ممکن است در این زمینه‌ها مشکل داشته باشید: عدم تلفظ صحیح بعضی از کلمات، دایره‌ی لغت محدود، مشکلات گرامری با مثلاً زمان حال کامل و جملات شرطی و….

هر کجا که می‌توانید از انگلیسی‌تان استفاده کنید*این یک نکته بسیار مهم است، هر چقدر بیشتر از انگلیسی‌تان استفاده کنید، بیشتر می‌خواهید که آن را یاد بگیرید.

زبان انگلیسی آنقدر متداول است که شما می‌توانید همه جا از آن استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از موتور جستجوی گوگل برای یافتن اطلاعات مورد علاقه‌تان در سایتهای انگلیسی‌زبان بهره بگیرید، کارتون‌های زبان اصلی را تماشا کنید، از بازیهای ماجرایی در کامپیوترتان استفاده کنید، کتابهایی به زبان انگلیسی بخوانید و….

با انجام این کارها شما نه تنها آموزش و تفریح را با هم ادغام کرده‌اید، بلکه وقتی می‌بینید که فراگیری یک یا چند کلمه به شما این امکان را می‌دهد که برنامه زبان اصلی مورد علاقه‌تان را متوجه شوید (یا بتوانید با دیگران مکاتبه کنید)، قطعاً خواستار فراگیری لغات بیشتری خواهید شد.

با دیگران راجع به زبان انگلیسی صحبت کنید *این یک روش ساده و در عین حال بسیار کارآمد است. شما معمولاً درباره‌ی چیزهایی صحبت می‌کنید که برایتان جالب باشد. اما برعکس آن هم درست است: اگر شما درباره‌ی یک موضوع خسته کننده صحبت کنید، کم‌کم به آن علاقمند خواهید شد.

تصور کنید که چیزی را مطالعه می‌کنید که از آن نفرت دارید. مثلاً فرض کنید با اینکه خسته و کسل هستید، مجبورید برای امتحان روز بعد خودتان را آماده کنید. شما دو گزینه پیش رو دارید: یا می‌توانید به دیگران بگویید که چقدر عذاب می‌کشید و یا می‌توانید با آنها درباره‌ی چیزهایی که یاد گرفته‌اید صحبت کنید. اگر گزینه‌ی اول را انتخاب کنید تنها اوضاع خودتان را بدتر می‌کنید.

اما اگر گزینه‌ی دوم را انتخاب کنید و درباره‌ی آن موضوع خسته کننده صحبت کنید، کم‌کم نظر شما درباره‌ی آن عوض می‌شود و به موضوعی تبدیل خواهد شد که ارزش حرف زدن درباره‌ی آن را داشته باشد – یعنی یک موضوع جالب.

و اما در مورد زبان انگلیسی: شما می‌توانید دوستانتان را با گفتن چند جمله‌ی انگلیسی غافلگیر کنید! یا مثلاً می‌توانید به آنها بگویید که امروز ۲۰ لغت جدید یاد گرفته‌اید. همیشه از پیشرفتهایتان با آنها صحبت کنید. از آنها بپرسید آیا معنی فلان کلمه را به انگلیسی می‌دانند؟ اگر کسی در نزدیکی شما نیست، می‌توانید به دوستانتان تلفن کنید و یا ایمیل بزنید.

احتمالا این چیزها برای دوستان شما هیچ اهمیتی ندارد، تنها چیزی که مهم است این است که وقتی شما درباره‌ی «انگلیسی» صحبت می‌کنید، علاقه و اشتیاق شما نسبت به فراگیری آن بیشتر و بیشتر می‌شود.

دوستی پیدا کنید که به فراگیری انگلیسی مشغول باشد*اگر بتوانید دوستی پیدا کنید که مانند خود شما در حال فراگیری زبان انگلیسی و سطح معلوماتش نیز در حد شما باشد، در شرایطی بسیار ایده‌آل قرار خواهید گرفت، زیرا:

  • · کسی را خواهید داشت که بتوانید درباره‌ی «انگلیسی» با او صحبت کنید. همانطور که در بالا گفتیم، این گفتگوها علاقه‌ی شما به فراگیری زبان را افزایش خواهد داد.
  • · فراگیری زبان برای شما آسان‌تر خواهد شد، زیرا در این صورت می‌توانید اشکال‌هایتان را با دوستتان در میان بگذارید.
  • · بیشتر به مطالعه‌ی انگلیسی خواهید پرداخت، چونکه می‌خواهید از دوستتان بهتر باشید (رقابت). (-:

 شما باید به طور منظم با دوستتان در تماس باشید. او باید در نزدیکی شما زندگی کند و یا به همان مدرسه، دانشگاه، یا محل کار شما بیاید. اگر نمی‌توانید چنین دوستی پیدا کنید، می‌توانید کسی را از طریق ایمیل پیدا کنید (Pen-pal). البته یک دوست ایمیلی هرگز نمی‌تواند جای یک دوست واقعی را برای شما پر کند، زیرا رقابت با کسی که او را بخوبی نمی‌شناسید دشوار است و این نوع گفتگوها اغلب دوامی ندارند.

کمی پول خرج کنید! *اگر پولتان را صرف خرید چیزی بکنید، از آن استفاده خواهید کرد. به عنوان مثال اگر شما یک راکت گرانقیمت خریداری کنید، احتمالاً هر روز بیرون می‌روید و بدمینتون بازی می‌کنید.

این قاعده برای فراگیری زبان نیز صادق است. اگر می‌خواهید اشتیاقتان را برای فراگیری زبان بالا ببرید، می‌توانید (به عنوان مثال) یک دیکشنری نو، یک کتاب مصور به زبان انگلیسی ، یک سی‌دی مولتی مدیای آموزشی خریداری کنید و یا به کلاسهای آموزشی زبان به آموزشگاه زبان بروید. این یک اصل ساده است: وقتی برای چیزی پول خرج می‌کنید، از آن استفاده خواهید کرد و بدین ترتیب سطح انگلیسی شما ارتقاء پیدا می‌کند. توصیه‌ی ما این است که دور و بر خودتان را با انواع کتاب، سی‌دی، نوار و دیگر امکانات سمعی و بصری پر کنید. بدین ترتیب همیشه از انگیزه‌ی لازم برای فراگیری زبان برخوردار خواهید بود

مهر ماه و بازگشایی مدارس

 ***

 

باز پاییز است اندکی از مهر پیداست،

 در این دوران

 بی مهری باز هم پاییز زیباست.

مهرت افزون،

 پاییزت مبارک

 

  

 فرارسیدن مهر، ماه مهرورزی ،

 

 عطوفت و معرفت بر تمام

 

فرهنگیان گرامی و دانش آموزان

 

 عزیز مبارک باد

 

 

نام حیوانات به زبان انگلیسی

 
 
 
 
 

نام

معادل فارسی

نام

معادل فارسی

bull

گاو نر

fox

روباه

cow

گاو ماده

bear

خرس

calf

گوساله

polar bear

خرس قطبی

horse

اسب

koala bear

کوالا

mule

قاطر

panda

خرس پاندا

pony

اسب کوتاه

wolf

گرگ

donkey

الاغ

tiger

ببر

sheep

گوسفند

lion

شیر

lamb

بره

leopard

پلنگ

goat

بز

hyena

کفتار

kid

بزغاله

elephant

فیل

pig

خوک، گراز

zebra

گورخر

sow

ماده خوک بالغ

giraffe

زرافه

piglet

بچه خوک

buffalo

بوفالو

cat

گربه

camel

شتر

dog

سگ

raccoon

راکون

mouse

موش

skunk

راسو

bat

خفاش

beaver

سگ آبی

squirrel

سنجاب

boar

گراز نر

chipmunk

سنجاب راه راه

possum

صاریغ

rabbit

خرگوش

kangaroo

کانگورو

moose

گوزن شمالی

porcupine

جوجه تیغی

buck

گوزن نر، خرگوش نر

mole

موش کور

“STUPID RAIN”

بهترین قصه عشق

STUPID RAIN

WHEN I CAME DRENCHED IN THE RAIN
وقتی خیس از باران به خانه رسیدم


BROTHER SAID : “ WHY DON’T YOU TAKE AN UMBRELLA WITH YOU?”
برادرم گفت: چرا چتری با خود نبردی؟

SISTER SAID:”WHY DIDN’T YOU WAIT UNTILL IT STOPPED”

خواهرم گفت: چرا تا بند آمدن باران صبر نکردی؟


DAD ANGRILIY SAID: “ONLY AFTER GETTING COLD YOU WILL REALISE”.

پدرم با عصبانیت گفت: تنها وقتی سرما خوردی متوجه خواهی شد

BUT MY MOM AS SHE WAS DRYING MY HAIR SAID”

اما مادرم در حالی که موهای مرا خشک می کرد گفت


“STUPID RAIN”

باران احمق


THAT’S MOM

 

Ramadan

Ramadan Kareem is the month of fasting and intensive prayer, a month of sacrifice and divine worship. In this month a devout Muslim spends hours every night in prayer and meditation, realizing all the time the presence of Allah Who is all pervading. Along with the prayers, he fasts during the day for a whole month in the true sense of the word, i.e. not merely denying himself food and water, but also, as the Holy Prophet Muhammad (PBUH) explained, exercising strict control over his tongue, his eyes, his ears, his mind, his thoughts and his deeds and canalizing every activity of his towards and for the love of God. Living such a life is an immense spiritual peak and it also realizes the joy and happiness experienced by living a life which is in tune with the Infinite. In short, these joys and these pleasures can be earned by any Muslim who devotes himself to prayer and fasting in the manner taught by the Holy Prophet Muhammad (PBUH).

The Glorious Qur'an says "Verily, in the remembrance of Allah do hearts find peace" Sura 13 verse 28. Peace of mind that passes understanding can only be attained by sincere and continuous remembrance of Allah.

هفت قانون یادگیری زبان

 

RULE 1:  Always Study and Review Phrases, Not Individual Words

RULE 2: Don't Study Grammar

RULE 3: The Most Important Rule--   Listen First

RULE 4:  Slow, Deep Learning Is Best

RULE 5: Use  Point  Of View Mini-Stories

RULE 6:  Only Use Real English Conversations & Materials 

RULE 7:  Listen and Answer, not Listen and Repeat

 

سوالات زبان انگلیسی اختصاصی رشته زبان های خارجی

http://s1.picofile.com/file/6894716296/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C_%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C_%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87_%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C.pdf.html

درباره انشتین

the next time you think you don`t measure up or that you can`t do  it, remember
اگه یکبار دیگه تصور کردی که محاسبات رو بخوبی نمیتونی انجام بدی یا در انجام اون ناتوانی،یادت باشه که

Albert Einstein`s parents and teachers thought he was retarded.He couldn`t speak until he was 9-years old
پدر و مادر و معلمان انیشتین تصور میکردند که او یک عقب مونده ذهنیه.او نمیتونست تا 9 سالگی صحبت کنه
He couldn`t tie his shoes
او حتی نمیتونست بند کفشش رو ببنده 

this just goes to show that no one is perfect,and that you can go far you try.the key is believing in yourself even when others don`t believe in you
این نشون میده که همه آدمها عالی وبی عیب نیستند.تو به هر جایی که تلاش کنی خواهی رسید.فقط کلیدش در اینه که تو خودت،خودت رو باور داشته باشی حتی اگه دیگران باورت نداشتند...

نگاهی به مبانی علمی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

 

سرآغاز:واژه ارزشیابی در فرهنگ دهخدا تحت عنوان ارزیابی به معنای «عمل یافتن هر چیز، تقویم» و در فرهنگ معین به معنای «عمل یافتن ارزش و بهای هر چیز، سنجش و بررسی حدود هر چیز و برآورد كردن ارزش آن» تعریف شده است. در فرهنگ روانشناسی، «آرتور ربر»، ارزشیابی را در معنی عام «تعیین ارزش و یا اهمیت یك چیز» و به صورتی ویژه تر، آن را به معنای «تعیین میزان موفقیت یك برنامه، یك درس، یك سری آزمایش، یك دارو و ... در رسیدن به هدفهای اولیه» تعریف كرده است. در فرهنگ وبستر نیز، ارزشیابی به معنای «قضاوت كردن یا تعیین ارزش یا كیفیت كردن» تعریف شده است. مفهوم ارزشیابی به عنوان امتحان و آزمون كردن، همواره در طول تاریخ آموزش و پرورش با فرآیند یاددهی- یادگیری همراه بوده است.

در آموزش و پرورش چین باستان به امتحان و ارزشیابی بیش از حد اهمیت داده می شد، به نحوی كه دانش آموزان را برای امتحان دادن در اتاق خاصی محبوس می كردند و از طریق سوراخی كه به آن اتاق متصل بود، برای او غذا و آب می فرستادند. در دانشگاه جندی شاپور در عصر ساسانیان از دانشجویان پزشكی برای فارغ التحصیل شدن و ارائه اجازه نامه پزشكی، امتحان به عمل می آمده است. در مدارس عصر قاجاریه و در دارالفنون نیز، امتحان و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی وجود داشت و از دانش آموزان به صورت مرحله ای و نهایی امتحان گرفته می شده و معمولاً امتحانات نهایی با تشریفات خاص و گاه حضور پادشاه برگزار می شده است. بر این اساس، در جریان تعلیم و تربیت برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت یادگیری دانش آموزان و میزان دستیابی به هدفهای تربیتی، از دیرباز ارزشیابی امری ضروری می نموده است.

 

معمولاً ارزشیابی، هنگامی ضرورت می یابد كه در جریان یك عمل، بخواهیم تصمیم تازه ای اتخاذ كنیم. آن وقت است كه باید اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر نموده و بر مبنای آن تصمیم گیری كنیم. در فرآیند یاددهی- یادگیری، معلم پیوسته مجبور است تصمیمات تازه ای بگیرد. به عنوان مثال، او باید تصمیم بگیرد كه آیا این مطلب را باید تدریس كند؟ آیا دانش آموزان مطالب و مفاهیم را به درستی یاد می گیرند و درك می كنند؟ پس از این دوره تدریس تا چه اندازه دانش آموزان به هدفهای آموزشی مورد نظر رسیده اند؟ و ... او برای پاسخگویی به هریك از این پرسشها، نیازمند اطلاعاتی دقیق است كه براساس ارزشیابی به دست خواهد آورد.

 

تعاریف ارزشیابی

 

در مورد ارزشیابی، تعاریف گوناگونی ارائه شده است كه در اینجا به ذكر چند نمونه از آنها پرداخته می شود:

- ارزشیابی فرآیند منظمی است كه در طی آن، درباره ارزش، مطلوبیت، مؤثر بودن یا كفایت چیزی طبق ملاكها و مقاصد معینی قضاوت و داوری می شود. این داوری مبتنی بر مقایسه دقیق داده های عینی با استانداردهای انتخابی است.

 - از دیدگاه كرونباخ، ارزشیابی فرآیند گردآوری اطلاعات به منظور اخذ تصمیم درباره برنامه آموزشی است.

-  بی بای(beebay) ارزشیابی را به عنوان «فرآیند نظامدار گردآوری و تفسیر شواهدی می داند كه منجر به داوری ارزشی می شود و در نهایت به عمل می انجامد.»

 

با توجه به تعاریف فوق، می توان نتایج زیر را به دست آورد:

1-  ارزشیابی، فرآیندی منظم و نظامدار (سیستماتیك) است. بنابراین به برنامه ریزی دقیق نیاز دارد.

2-  ارزشیابی، بیشتر یك فرآیند كلی است تا جزیی، یعنی كل فرآِیند یاددهی- یادگیری را در برمی گیرد.

3- ارزشیابی، همواره به سوی هدفی متوجه است و هدف نهایی آن اصلاح و بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری است.

4- ارزشیابی نیازمند ملاكهای معینی است كه براساس آن درباره مطلوبیت یك امر قضاوت می شود.

5-  ارزشیابی در نهایت به نوعی عمل و تصمیم گیری می انجامد.

 

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

 

یك معلم حرفه ای در جریان تدریس خود، بدون توجه به این كه چه می آموزد و به كه می آموزد، چنانچه بخواهد كار خود را به شیوه ای علمی و دقیق پیش ببرد، نیازمند آن است كه در طراحی برنامه تدریس خود، مراحل اساسی زیر را پشت سر گذارد:

الف- تعیین هدفهای آموزشی و پرورشی

در این مرحله، معلم از خود سؤال می كند كه قرار است چه تغییرات مطلوبی را در دانستنی ها، مهارتها و نگرشهای دانش آموزان خود بوجود آورد. او در این مرحله موظف است تا هدفهای مورد نظر را براساس انتظاراتی كه در پایان درس از فراگیران خود دارد، بیان كند.

 

ب- تعیین رفتار ورودی و انجام ارزشیابی تشخیصی

همه معلمان قبل از شروع تدریس از خود سؤال می كنند كه آیا دانش آموزان برای یادگیری درس جدید از آمادگی های لازم برخوردارند؟ آیا آنان پیش دانسته های لازم را برای دریافت این درس دارا هستند.برای پاسخگویی به این پرسشها و تعیین رفتار ورودی دانش آموزان، معلم ناچار است به نوعی ارزشیابی تشخیصی دست بزند تا بتواند ضمن آگاهی از تواناییهای دانش آموزان، نقطه شروع تدریس خود را معین كند و از دانسته های فراگیران آغاز كند و به مرور مطالب جدید را به آنها آموزش دهد.

 

ج- انتخاب روش تدریس مناسب و ارائه آن در كلاس درس

پس از انجام ارزشیابی تشخیصی، معلم با توجه به ماهیت درس خود و هدفهای آن و اصولی كه بر فرآیند یادگیری حاكم است، روشی را برای تدریس خود برمی گزیند. امروزه معمولاً با توجه به یافته های روانشناسی پرورشی توصیه می شود كه معلمان از الگوها و روشهایی برای تدریس استفاده كنند كه در آنها بر فعالیت یادگیرنده در جریان یادگیری، انجام فعالیتهای گروهی و یادگیری مشاركتی، واداشتن دانش آموزان به تفكر و حل مسأله و دستیابی به مهارتهای فرآیند و فراشناختی تأكید بیشتری می شود. بر همین اساس به معلمان سفارش می شود كه از روشهای سنتی و قالبی كه عملاً دانش آموزان را به حفظ انبوهی از حقایق و اصول مسلم وادار می سازد اجتناب كنند.

 

د- ارزشیابی مرحله ای یا تكوینی

در جریان ارائه درس و انجام فعالیتهای یاددهی- یادگیری و تعامل میان معلم و دانش آموزان و دانش آموزان با یكدیگر و با محیطی كه آنها در آن قرار دارند، معلم به عنوان كسی كه نقش راهنمایی دانش آموزان را به عهده دارد و می كوشد تا با توجه به هدفهای آموزشی و پرورشی درس مورد نظر به جهت دهی و سازمان دهی فعالیتها و تجارب یادگیری دانش آموزان بپردازد. در این مسیر همواره این نگرانی وجود دارد كه آیا یادگیری در حال اتفاق افتادن است؟ آیا حواس و ذهن دانش آموزان با موضوع یادگیری درگیر شده است؟ آیا شاگردان مطالب را می فهمند؟ و... معلم برای این كه بتواند به این پرسشها پاسخ دهد و براساس پاسخ آنها فرآیند یاددهی- یادگیری را درست پیش ببرد، مجبور است در خلال تدریس خود، مرتباً از دانش آموزان تأیید بگیرد كه آیا درس را می فهمند؟ آیا به درس توجه دارند؟ آیا ابهامی در دریافت مطالب ندارند؟ و در بیشتر موارد، با توجه به مطالب ارائه شده، پرسشهای شفاهی را در كلاس طرح كند تا فراگیران به آنها پاسخ دهند یا تكالیف كوچكی را برای آنها در نظر بگیرد كه به سرعت انجام دهند (به عنوان مثال نظرات معلم را خلاصه وجمع بندی نمایند یا مسأله ای در ارتباط با موضوع درس حل كنند یا آزمایشی را دوباره انجام دهند و...) مجموعه فعالیتهایی از این دست، ارزشیابی تكوینی نامیده می شود كه عملاً معلم را در جریان یادگیری شاگردان قرار می دهد و به او كمك می كند تا آگاهانه فرآیند تدریس را در مسیر صحیح خود پیش ببرد.

 

هـ- جمع بندی و ارزشیابی مجموعی

همه معلمان با توجه به هدفها و محتوای درس خود در مراحل پایانی تدریس، ضمن جمع بندی و نتیجه گیری كلی از مطالب و فعالیتهایی كه در كلاس و محیط آموزشی و یادگیری عرضه كرده اند، مایلند به این پرسش اساسی پاسخ دهند كه تا چه اندازه دانش آموزان آنها توانسته اند به هدفهای آموزشی و پرورشی درسی دست یابند و اگر برخی از هدفهای درسی تحقق نیافته اند، چه موانع و مشكلاتی بر سر راه یاددهی- یادگیری وجود داشته است؟ آیا این مشكلات ناشی از ضعف معلم در ارائه صحیح درس بوده است؟ آیا دانش آموزان برای یادگیری، كوشش مناسب را انجام نداده اند؟ آیا مطالب و فعالیتهای یادگیری عرضه شده با توانایی و میزان درك و فهم فراگیران هماهنگی نداشته است؟ دستیابی به پاسخ این سؤالات، تنها در سایه اجرای نوعی ارزشیابی مجموعی ممكن خواهد شد. جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد یادگیری های دانش آموزان و مجموعه فعالیتهای یاددهی- یادگیری، به معلم كمك خواهد كرد تا مشكلات یادگیری شاگردان و نقایص كار خویش و احیاناً مشكلات مربوط به محتوا و مطالب كتاب درسی و موارد آموزشی و كمك آموزشی و نظایر آن را كشف كند و آنگاه برای اصلاح و بهبود آنها اقدام نماید.

 

 مراحل ارزشیابی

 

فرآیند ارزشیابی مستلزم پشت سرگذاشتن دوگام اساسی اندازه گیری و سنجش است. اندازه گیری در هر زمینه، معمولاً به جمع آوری اطلاعات درباره یك صفت یا خصیصه معینی كه در هر شئ، یا پدیده وجود دارد، گفته می شود. این اطلاعات به منظور پیش بینی، داوری و تصمیم گیری در مورد فرد، شئ یا پدیده مورد نظر به كار می رود. به عنوان مثال اندازه گیری اندازه های بدنی یك فرد، می تواند به ما كمك كند كه كفش و لباس مناسب برای وی تهیه كنیم، یا اندازه گیری میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس مختلف، ما را در راهنمایی تحصیلی وی در رشته های خاص یاری خواهد بخشید. براین اساس، نتایج اندازه گیری همواره منجر به توصیف پدیده مورد اندازه گیری می شود و تفسیر این نتایج نیز در بیشتر موارد برای ما امكان نوعی پیش بینی را فراهم می آورد.

 

گاهی ممكن است اطلاعات مربوط به صفاتی را كه در اشیاء، افراد یا پدیده های شبیه به هم وجود دارد، با یكدیگر مقایسه كنیم و آنها را از نظر صفت یا خصیصه مشترك با یكدیگر مقایسه و بسنجیم. مثلاً هنگامی كه از جنس، رنگ و قیمت چند جفت كفش اطلاع داشته باشیم، می توانیم آنها را به راحتی با یكدیگر مقایسه كرده و در مورد انتخاب یكی از آنها برای خودمان، تصمیم گیری كنیم. همچنین هنگامی كه نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مان را در یك درس معینی در اختیار داشته باشیم، می توانیم آنها را با یكدیگر مقایسه و سنجش كنیم و سپس برای ورود آنها به یك مسابقه علمی تصمیم بگیریم. به طور كلی در جریان اندازه گیری و سنجش باید مراحل زیر را طی كرد:

1- تعریف صفت یا خصیصه مورد اندازه گیری

در این مرحله باید مشخص كرد كه چه صفتی را می خواهیم اندازه گیری كنیم، در مورد یك شئ مواردی مانند وزن، رنگ، جنس، كاربرد و... صفاتی هستند كه به آسانی می توان آنها را تعریف كرد. در مورد دانش آموزان، قد، وزن، هوش، میزان یادگیری در دروس گوناگون، صفاتی هستند كه باید تعریف شوند.

 

2- تعیین یا ساختن ابزار اندازه گیری

با توجه به صفت مورد اندازه گیری تصمیم می گیریم كه از چه ابزار یا وسیله ای برای اندازه گیری آن استفاده كنیم. برای اندازه گیری وزن معمولاً از وسایل توزین مانند ترازو و برای اندازه گیری میزان پیشرفت تحصیلی فراگیران از ابزارهایی مانند مشاهده، مصاحبه (سؤالات شفاهی)، پرسش نامه (سؤالات كتبی) و... استفاده می كنیم. برخی از ابزارهای اندازه گیری مانند ترازو یا آزمونهای اندازه گیری هوش و استعداد از قبل ساخته شده اند و ما تنها باید آنها را برای انجام عمل اندازه گیری انتخاب كنیم، اما گاهی نیاز است كه ابزارهایی را خودمان طرح ریزی نموده و بسازیم. به طور مثال معلمان، بسیاری از پرسشهای امتحانی را خودشان می سازند و به كار می برند. انواع پرسشهای كتبی از نوع آزمونهای عینی و انشایی، نمونه هایی از ابزارهای اندازه گیری معلم ساخته است.

 

3- انتخاب یا ساختن مقیاس اندازه گیری

بسیاری از مقیاسهای اندازه گیری از قبل تعیین شده است، مانند واحد متریك برای اندازه گیری طول و واحد كیلوگرم و گرم برای اندازه گیری وزن. در نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی كشور ما، از مقیاس فاصله ای (نمره صفر تا بیست) برای اندازه گیری و سنجش یادگیری های دانش آموزان استفاده می شود. گاه ممكن است معلم خودش مقیاس تازه ای را برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در یك درس خاص وضع كند.

 

4- انجام عمل اندازه گیری

عمل اندازه گیری هنگامی صورت می گیرد كه ما به مقادیری از یك صفت یا خصیصه كه در یك فرد، یك شئ، یا یك پدیده وجود دارد، براساس قواعد معینی، عدد یا كمیت می دهیم. به عبارت دیگر عمل اندازه گیری، یعنی كمی ساختن صفات یا خصوصیات در جریان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، هنگامی كه معلم در حال تصحیح اوراق امتحانی یا مشاهده و بررسی رفتار دانش آموزان است و به ازای عملكرد آنها یا تغییراتی كه در رفتار و اعمال آنها مشاهده می كند، به آنان نمره می دهد، عمل اندازه گیری صورت می گیرد. در این مرحله است كه معلم باید دقت لازم را به كار بگیرد تا اندازه گیری با كمترین خطا انجام شود.

 

5- سنجش و ارزشیابی

نتایج عمل اندازه گیری، داده ها یا نمراتی است كه تنها به مقدار یك صفت یا خصیصه در یك فرد یا شئ یا پدیده اشاره می كند، اما اگر مجموعه ای از این داده ها را با یكدیگر مقایسه و سنجش نموده و آن گاه براساس یك معیار مشخص درباره آنها به قضاوت و داوری بپردازیم، می گوییم كه عمل سنجش و ارزشیابی انجام داده‏ایم.به عنوان مثال اگر نمرات ریاضی دانش آموزان را در یك كلاس با معیار میانگین (معدل كلاس) بسنجیم و در مورد پیشرفت تحصیلی هر یك از دانش آموزان (از مقایسه نمره او با میانگین) به قضاوت و داوری بپردازیم، می گوییم كه عمل ارزشیابی انجام داده ایم.

 

 

 منبع

روزنامه همشهری

دكتر غلامعلی احمدی

دوری از ده اشتباه معلمان در تدریس

تاکنون‏ پژوهش‏هاي ‏بي‏شماري درزمينه‏ي فعاليت‏هاي آموزشي اثر‏بخش در کلاس درس انجام شده است. به‏طوري که نتايج اين پژوهش‏ها رهنمودهاي مفيدي را براي بهبود فعاليت‏هاي معلم در کلاس درس به همراه داشته است. بر اين اساس در اين مقاله، به ده اشتباهي پرداخته شده است که معلمان در کلاس درس بايد از آن‏ها دوري کنند.

معلمان همواره مي‏خواهند در کلاس نقش مثبتي داشته‏ باشند و اگر مراقب نباشند، نمي‏توانند اين مأموريت خطير را به خوبي به انجام برسانند. آيا تاکنون به عوامل زير که مخل تدريس هستند، توجه کرده‏ايد؟

1.‏ دوستي بيش از اندازه با دانش‏آموزان

اغلب معلمان کم‏تجربه مي‏خواهند بچه‏ها آن‏ها را از همه بيشتر دوست داشته باشند، درحالي که اين کار اشتباه است. اگر شما مرتکب چنين اشتباهي شويد، کنترل‏کلاس از دستتان خارج مي‏شود و اين به آموزش بچه‏ها لطمه خواهد زد. به جاي آن، به دنبال احترام گذاشتن به دانش‏آموزان، تحسين و تقدير آن‏ها باشيد. در اين صورت به يکباره خواهيد ديد، وقتي جدي و منصف هستيد، دانش‏آموزان به شما بيشتر علاقه پيدا خواهند کرد و اين نشان مي‏دهد که در مسير صحيحي قرار گرفته‏ايد.

2. آسان‏گيري در نظم و انضباط

به دلايل گوناگون، معلمان در آغاز سال در مورد انضباط سخت‏گيري کم‏تري دارند و يا اصلا"سخت‏گيري نمي‏کنند. حتما"اين جمله را شنيده‏ايد که «تا شب عيد لبخند خود را به دانش‏آموزان نشان ندهيد.» شايد اين جمله‏اي سخت‏گيرانه باشد، اما واقعيت اين است که «بايد از ابتدا نظم و انضباط داشته باشيد تا هر چه به جلو مي‏رويد، در اجراي قوانين راحت‏تر باشيد.» اما قبل از هر چيز، انعطاف‏پذير بودن خود را نشان دهيد.

 

3. سازمان‏دهي نکردن کارها از ابتدا

تا يک سال کامل تدريس نکرده‏ايد، نمي‏توانيد حدس بزنيد در کلاس چه‏ مقدار برگه‏ي تکليف جمع خواهد شد. پس از يک هفته تدريس، متحير به انبوهي از برگه‏ها نگاه خواهيد کرد که بايد به وسيله‏ي شما تصحيح شوند. از روز اول مي‏توانيد با يک برنامه‏ي سازمان‏دهي شده، از انبوه شدن برگه‏هاي دردسرساز جلوگيري کنيد. فايل کردن و قفسه‏بندي کردن، کمک بسيار مؤثري است. منظم باشيد و بدون فوت وقت، هر برگه‏اي را که به دست شما مي‏رسد، همان‏ لحظه در جاي خود قرار دهيد. به‏يادداشته باشيد، ميز مرتب در تمرکز ذهن مؤثر است.

 

4. ارتباط اندک با والدين و استفاده نکردن از نقش آن‏ها

در نگاه اول، مشورت کردن با اوليا نوعي تهديد به‏نظر مي‏آيد. در حالي که اين کار، گنجينه‏ي گران‏بهايي را در اختيارتان قرار مي‏دهد. براي جلوگيري از ابهامات و جبهه‏گيري، همکاري با اوليا را امتحان کنيد. همکاري اوليا با کلاس، باعث آسان‏ترشدن کارتان خواهد شد. آن‏ها با شرکت‏ داوطلبانه در کلاس يا پي‏گيري برنامه‏ي رفتاري درخانه، با شما همکاري خواهند کرد.

 

5. شرکت در بحث‏هاي بيهوده

اين دامي است که معلمان باتجربه هم، مانند معلمان کم‏تجربه در آن گرفتار مي‏شوند. در محيط مدرسه نيز مانند همه‏ي محيط‏هاي کاري، جدال، لجاجت و بدجوابي وجود دارد. با گوش دادن به بدگويي درباره‏ي موضوعي که از آن خبر داريد، خود را در موقعيت خطرناکي قرار مي‏دهيد. با اين کار، در يک طرف دعوا قرار خواهيد گرفت و خود را بين دو دسته‏ي دعوا غوطه‏ور خواهيد کرد. در حالي‏که چيزي عايد شما نخواهد شد. بهتر است رابطه‏ي خود با همکاران را در حالت دوستانه و بي‏طرفانه حفظ و روي کار بادانش‏آموزان تمرکز کنيد. از جروبحث بپرهيزيد و به پيشرفت در آموزش بپردازيد.

 

6. ارتباط نداشتن با همکاران

گفتيم که از شرکت در بحث‏هاي بيهوده بپرهيزيد، اما نه به قيمت تنها ماندن در محيط کلاس خود. با خوردن غذا در جمع همکاران و مشارکت در کارهاي مدرسه و مشورت با کارکنان، در کمک به همکاران و کمک‏گرفتن از آن‏ها در فعاليت‏هاي جمعي شرکت کنيد. هيچ‏وقت نمي‏دانيد چه‏ موقع به کمک همکاران احتياج پيدا خواهيد کرد و اگر مدت‏ها از جمع کناره‏گيري کنيد، بعد از آن، کمک گرفتن از آن‏ها کار بسيار سختي خواهد بود.

 

7. زياد کار کردن و خسته شدن

با جديت کار کنيد، مؤثر و مسئوليت‏پذير باشيد، اما به موقع به خانه برويد و اوقاتي را به استراحت و تجديد قوا اختصاص دهيد. به‏طور کلي، اجازه ندهيد مسائل کلاس به آسايش شما و احساس لذت از زندگي در خارج از کلاس، لطمه بزند. نشاط خود را حفظ کنيد که دانش‏آموزان به معلم با نشاط بيشتر نياز دارند.

 

8. کمک خواستن

شغل معلمي به مهارت‏هاي والاي انساني نياز دارد. اغلب ما مي‏کوشيم هر مشکلي را از سر راه برداريم، اما اين نمي‏تواند به يک قاعده تبديل شود. نترسيد از اين که آسيب‏پذير به نظر بياييد. آگاهانه اشتباهات را بپذيريد و از همکاران خود کمک بخواهيد. با نگاهي به اطراف، صدها سال تجربه را نزد همکاران پيدا خواهيد کرد. اغلب آن‏ها در راهنمايي کردن و اختصاص وقت به شما، سخاوتمند هستند. در اين هنگام خواهيد ديد، آن‏قدر که فکر مي‏کرديد، تنهانيستيد.

 

9. رويا‏پردازي و نااميدي زودرس

معلمان تازه‏کار بايد مراقب باشند که‏در اين دام‏ گير نيفتند. جوانان‏ وارد اين حرفه مي‏شوند، چون آرمان‏گرا، خوش‏بين و آماده‏ي تغيير و تحول سريع هستند. اين خيلي خوب است، چون دانش‏آموزان و همکارانتان به اين انرژي تازه و به فکر خلاق احتياج دارند. اما وارد دنياي خيال نشويد که ممکن است نتيجه‏ي آن نااميدي و سرخوردگي باشد.

 

10. به خود سخت گرفتن

شغل معلمي به اندازه‏ي کافي سخت هست. بنابراين، ذهن خود را مشغول اشتباهات، کوتاهي‏ها و لغزش‏ها نکنيد. هيچ‏کس کامل نيست. حتي معلمان باتجربه و موفق هم گاهي اوقات تصميمات اشتباهي مي‏گيرند. اشتباهات رخ داده را فراموش کنيد، خود را سرزنش نکنيد و قدرت ذهني‏تان را براي زمان آينده که به آن نياز داريد، نگه داريد. به خود سخت نگيريد و با دانش‏آموزاني که مشکل دارند، ياري و هم‏دردي کنيد.

 

منبع

رشد تکنولوژي آموزشي، شماره‏ي 1، مهر 1388

Only

Professor Ernest Brennecke of Columbia is credited with inventing a sentence that can be made to have eight different meanings by placing ONE WORD in all possible positions in the sentence: "I hit him in the eye yesterday."

The Query: What is this word?

The Answer: The word is "ONLY".

The Message:

1. ONLY I hit him in the eye yesterday. (No one else did.)
2. I ONLY hit him in the eye yesterday. (Did not slap him.)
3. I hit ONLY him in the eye yesterday. (I did not hit others.)
4. I hit him ONLY in the eye yesterday. (I did not hit outside the eye.)
5. I hit him in ONLY the eye yesterday. (Not other organs.)
6. I hit him in the ONLY eye yesterday. (He doesn't have another eye.)
7. I hit him in the eye ONLY yesterday. (Not today.)
8. I hit him in the eye yesterday ONLY. (Did not wait for today.)

English in the world

English is part of the Germanic branch of the Indo-European family

 of languages

 It is spoken as a native language by around 375 million and as a

 second language by around 375 million speakers in the world

Speakers of English as a second language will soon outnumber 

those who speak it as a first language. Around 750 million people

are believed to speak English as a foreign language 

English has an official or a special status in 75 countries with a total

 population of over 2 billion

اهمیت فراگیری اصطلاحات

 

اصطلاحات (idioms) کلمات و عبارات ثابتی هستند کـه یـا از لحاظ گرامری غیرعادی هستند (مثل «Long time, no see!» و یا از این جهت که دارای معنی‌ای هستند که نمی‌تواند از معانی کلمات تشکیل دهنده آن استخراج شود (مانند: It's raining cats and dogs!).

هر زبانی دارای اصطلاحات خاص خودش می‌باشد و اغلب فراگیری آنها برای زبان‌آموزها دشوار می‌باشد.


مثال:

     معنی تحت اللفظی (نه یک اصطلاح):

- She broke the ice with a small hammer and dropped it into the blender.

- او با کمک یک چکش کوچک یخ را شکست و آن را داخل دستگاه مخلوط کن انداخت.

     معنی اصطلاحی (یک اصطلاح):

- Before the conference began, the speaker broke the ice with a joke.

- قبل از آغاز کنفرانس، گوینده با یک لطیفه کارش را شروع کرد.

همانطور که می‌بینید، این عبارت (to break the ice) دو معنی متفاوت دارد که معنی تحت‌اللفظی آن «شکستن یخ» و معنی اصطلاحی آن «کاری را آغاز کردن» می‌باشد.

 

افعال چند قسمتی (Phrasal verbs) نـوع دیگری از اصطلاحات هستنـد که آنهـا را اغلب در انگلیسی محاوره ای می‌توان شنیـد. ساختـار افعـال چنـد قسمتی بـه صورت فعل + حرف اضافه (verb + preposition) می‌باشد و غالباً از 2 و گاهی 3 کلمه تشکیل می‌شوند. یک فعل چند قسمتی برای خود معنی خاصی دارد که با معنی کلمات تشکیل دهنده آن متفاوت است.

چند مثال:

back out  جر زدن، خلف وعده کردن

put off  به تعویق انداختن

show off  خودنمایی کردن

 

اصطلاحات و افعال چند قسمتی در انگلیسی محاوره‌ای نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بسیاری از آزمونهای زبان انگلیسی و از جمله در بخش شنیداری آزمون تافل نیز مهارت شما در شناخت و درک اصطلاحات انگلیسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اصطلاحات نقش بسیار مهمی را در زبان انگلیسی ایفا می‌کنند و در واقع کاربرد آنها چنان گسترده است که برای برقراری ارتباط مؤثر، چه در شنیدن و صحبت کردن و چه در خواندن و نوشتن، کاملاً ضروری به نظر می‌رسند.

درک صحیح این اصطلاحات و یافتن این حس که آنها کی و چگونه مورد استفاده قرار بگیرند واقعاً می‌تواند توانایی شما را در خواندن متون انگلیسی و درک مکالمات روزمره افزایش دهد. اما چطور می‌توان این حجم زیاد اصطلاحاتی را که در نوشتارهای روزمره وجود دارد، فرا گرفت؟

یک راه این است که لغات کلیدی خاصی را در زبان انگلیسی در نظر بگیرید و اصطلاحات مرتبط با آن را فرا بگیرید. بعنوان مثال لغت head، لغت کلیدی بسیاری از اصطلاحات است. یک «دیکشنری اصطلاحات» خوب حداقل 40 اصطلاح روزمره که دربرگیرنده این لغت می‌باشد را فهرست می‌کند. لغات کلیدی دیگری که با این هدف می‌توان جستجو کرد عبارتند از: رنگها، حیوانات معمولی، اعضای بدن (مثل چشم: eye) پدیده‌های طبیعی (مثل باد: wind، خورشید: sun و...).

یک روش دیگر آن است که اصطلاحات انگلیسی را با اصطلاحات زبان مادری خودتان مقایسه کنید. این می‌تواند یک تمرین جالب و در عین حال وسیله‌ای برای بخاطر سپردن مؤثرتر اصطلاحات باشد. مثالهای زیر را در نظر بگیرید و به شباهتشان با معنی فارسی آنها دقت کنید:
 

Close your eyes to something

معادل فارسی: چشم پوشی کردن / معنی ظاهری: چشم خود را برروی چیزی بستن

Button one's lips

معادل فارسی: زیپ دهان خود را کشیدن / معنی ظاهری: دکمه‌های لب خود را بستن!

Get something off one's chest

معادل فارسی: دل خود را خالی کردن / معنی ظاهری: چیزی را از سینه خود خارج کردن

Get up on the wrong side of the bed

معادل فارسی: از دنده چپ برخاستن / معنی ظاهری: از سمت نادرست تخت برخاستن

Give someone the cold shoulder

معادل فارسی: با کسی سرد برخورد کردن / معنی ظاهری: به کسی شانه سرد دادن!

Stand on one's own two feet

معادل فارسی: روی پای خود ایستادن / معنی ظاهری: روی دو پای خود ایستادن

Open a can of worms

معادل فارسی: آتش در لانه زنبور کردن / معنی ظاهری: یک قوطی پر از کرم را باز کردن

Scrape the bottom of the barrel

معادل فارسی: کفگیر به ته دیگ رسیده / معنی ظاهری: ته بشکه را تمیز کردن

Two heads are better than one

معادل فارسی: یک دست صدا ندارد / معنی ظاهری: دو تا کله بهتر از یکی است

Keep something under one's hat

معادل فارسی: تو دل خود نگه داشتن / معنی ظاهری: چیزی را زیر کلاه خود نگه داشتن

A bad vessel is seldom broken

معادل فارسی: بادمجان بم آفت ندارد / معنی ظاهری: یک ظرف بد به ندرت می‌شکند

White lie

معادل فارسی: دروغ مصلحت آمیز / معنی ظاهری: دروغ سفید

 

در ضمن بخاطر داشته باشید که با اصطلاحات همانند یک «تک واژه» برخورد کنید: یعنی همیشه کل عبارت را در دفتر لغتتان یادداشت کنید و از یادداشت یک یا چند کلمه از اصطلاح مورد نظر و یافتن معنی آنها خودداری نمایید، زیرا همانطور که گفته شد اصطلاحات برای خود معنی خاصی دارند و با معانی کلمات تشکیل دهنده خود تفاوت اساسی دارند.

تفاوتهای انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی

 

آيا انگليسي آمريکايي (American English) و انگليسي بريتانيايي (British English) دو زبان مجزا هستند يا دو حالت مختلف از زبان انگليسي؟ بعضي‌ها مي‌گويند آنها دو زبان مختلف هستند ولي خيلي‌ها آنها را تنها حالتهاي مختلفي از يک زبان مي‌دانند.

البته هيچ پاسخ دقيقي براي اين پرسش وجود ندارد. ما فقط مي‌توانيم بگوييم که تفاوتهايي ميان آنها وجود دارد. البته بايد بدانيد که اين تفاوتها جزئي بوده و در اثر يکپارچه شدن دنياي امروز اين تفاوتها روز به روز کمتر مي‌شوند.

در ادامه با برخي از تفاوتهاي ميان اين دو نسخه از زبان انگليسي آشنا مي‌شويد.

 

املاي کلمات

انگليسي بريتانيايي تمايل دارد که املاي بسياري از کلماتي که ريشه فرانسوي دارد را حفظ کند، در حاليکه آمريکايي‌ها بيشتر سعي مي‌کنند کلمات را همانطور که تلفظ مي‌کنند بنويسند. علاوه بر اين، آنها حروفي را که مورد نياز نيست حذف مي‌کنند. به مثالهاي زير دقت کنيد:

British English

American English

colour

color
centre center
honour honor
analyse analyze
cheque check
tyre tire
favour favor

اگر چه هر دو نسخه‌ي آمريکايي و بريتانيايي زبان انگليسي صحيح هستند، اما املاي آمريکايي معمولاً ساده‌تر است. بنابراين بهتر است بطور کلي از املاي آمريکايي استفاده کنيد، مگر اينکه بخواهيد براي خوانندگان بريتانيايي چيزي بنويسيد.

 

تلفظ

تلفظ‌ها و لهجه‌هاي گوناگوني در انگليسي محاوره‌اي وجود دارد که پرداختن به همه آنها در يک مقاله امکانپذير نيست. بنابراين تنها به تفاوتهاي اصلي بين دو نوع اصلي زبان انگليسي،‌ يعني انگليسي آمريکايي و انگليسي بريتانيايي اشاره مي‌کنيم:

   صداي /r/ ممکن است در بعضي از کلمات انگليسي بريتانيايي رسا نباشد؛ مثلاً کلمات car، park، star و bark را در نظر بگيريد. قاعده‌ي آن اينست که حرف r تنها وقتي که يک حرف صدادار بعد از آن بيايد تلفظ مي‌شود، مانند Iran، British و bring.

   آمريکاييها تمايل دارند کلماتي که به «-duce» ختم مي‌شوند (مانند reduce، produce، induce و seduce) را بصورت /-du:s/ تلفظ کنند. در انگليسي بريتانيايي اين اغلب کمي متفاوت است:/-dju:s/

 

   آمريکاييها تمايل دارند کلمات را با حذف حروف کاهش دهند. بعنوان مثال کلمه «facts» در انگليسي آمريکايي درست مثل «fax» تلفظ مي‌شود - حرف t تلفظ نمي‌شود.

   گاهي حروف صدادار در انگليسي بريتانيايي حذف مي‌شوند. بعنوان مثال در هيچيک از کلمات «secretary» و «tributary» حرف a تلفظ نمي‌شود.

   گاهي استرس کلمه در هر کدام از دو نسخه آمريکايي و بريتانيايي تفاوت دارد:

advertisement:

American English:  /'/

British English:  /'/

 

لغت

در جدول زير چند کلمه متداول بريتانيايي بهمراه معادل آمريکايي آن ارائه شده است:

British English

American English

معني فارسي
lift elevator آسانسور
trousers pants شلوار
lorry truck کاميون
petrol gasoline بنزين
underground subway مترو
aerial antenna آنتن
rubber eraser پاک‌کن
flat apartment آپارتمان
wardrobe closet جارختي
queue line صف
pavement sidewalk پياده‌رو

منبع: www.zabanamoozan.com

معلم خلاق

 تغيير نظام آموزشی  به منظور  سازگاری  آن با مقتضيات  دوران بازسازی  نشان می  دهد  که  ضرورت و نياز  خلاقيت  ، پيش  از پيش  احساس  شده است ، در تغيير نظام آموزشی  به تجديد نظرهايی  کلی و اساسی  در زمينه های  مختلف  نياز داريم . در اين مقاله  سعی  بر  تعليم و تربيت خلاق ،  به ارتباط  خلاقی  که  ياد دهندگان  با يادگيرندگان  بايد داشته باشند  می  پردازيم . برای ادامه  حرکت به سوی  تعليم و تربيت  خلاق  و به منظور پرورش  يادگيرندگان  خلاق  بايد  ياد دهندگان  يعنی  معلمان که ستون های  اصلی  نظام آموزشی  هستند  دارای  خصوصيات خاصی  باشند  در اين مقاله هدف آن  است  که بر مبنای  دستاوردهای  پژوهشگران  و مطالعات  و تجربيات اينجانب  اين خصوصيات را  تحت  سه عنوان  بررسی  می  کنيم :

1- خصوصيات  معلم در ارتباط  با يادگيرندگان  که در برگيرنده  ارتباط  عاطفی ، آموزشی  و اخلاقی  ( انضباطی ) است .

2- خصوصيات  معلم در ارتباط  با خود  ( خصوصيات  شخصيتی )

3- خصوصيات معلم در ارتباط  با يادگيری  و آموزش  ( فعاليت های  شغلی ).

 

1- خصوصيات  معلم  در ارتباط  با يادگيرندگان

در زمينه  خصوصيات  معلم  در ارتباط  با يادگيرندگان  سه  زمينه عمده را  مورد توجه  قرار  می  دهيم .اين زمينه ها  به ترتيب  عبارتند از :

الف : ارتباط  عاطفی   ب : ارتباط  آموزشی

ارتباط  عاطفی:

در ايجاد ارتباط  عاطفی  معلمان خلاق علاوه بر آنچه  گفته شد  به اين گونه فعاليت ها بايد بپردازند.

-تشويق و تقويت خلاقيت : بر اساس   تحقيقاتی  که در ايران  توسط  محققين انجام شده نشان می دهد  که معلمان خلاق  در کنار نگرش  مثبتی که نسبت به خلاقيت  دارند با ابراز علاقه و احترام  به برقراری  ارتباطی خلاق  با   يادگيرندگان بويژه يادگيرندگان خلاق ، اين توانايی را به صورت های مختلف تاييد و تشويق و تقويت می کنند.

-برقرار کردن رابطه عاطفی عميق : بسياری  از معلمان خلاق  مايل به برقرار کردن  روابط  عميق و سالم بين خود  و يادگيرندگان با يکديگر هستند  آنها بر اين عقيده اند  که اين ارتباط صميمانه  و عميق  عاطفی  محيط  و شرايط  مساعد را  پرورش و توسعه خلاقيت  فراهم می  کنند .اين معلمان نه تنها  از انتقادات  يادگيرندگان  خود ناراحت  نمی  شوند  بلکه  آنها را  تشويق به اظهار نظر  و بيان انتقادات  خود می کنند.

اارتباط آموزشی :  نتايج حاصل از پژوهش  ها  و تجربيات عملی  نشان داده  که معلمان خلاق  در ارتباط  آموزشی  خود  با يادگيرندگان  راههايی  مثل استفاده  از حواس ، استفاده  از  روش  بحث و گفتگو ، امکان تجربه و خطا ، توجه به  کيفيت تفکر ،تکيه بر کيفيت در مقابل کميت  يادگيری ، استفاده از روش کنکاش  مغزی ، تکيه بر تفکر واگرا در مقابل تفکر همگرا  ، توجه به تفاوت های  فردی  با يادگيرندگان و روش  اداره کلاس را  مد نظر دارند.

2- خصوصيات  معلم  در ارتباط  با خود ( خصوصيات شخصيتی )

گوته می گويد ، انديشيدن  آسان است  و عمل کردن  مشکل ،  اما مشکل ترين  کارها عمل کردن  به آن چيزهايی است  که می انديشيم  پس بررسی و پژوهش های کوتاه مدت  و بلند مدت  نشان داده  که افراد خلاق از جمله  معلمان  خلاق  در ابعاد  ذهنی ، عاطفی و اجتماعی  دارای  خصوصياتی هستند  که در ابعاد ذهنی  می  توان به کنجکاوی  شديد  توام با شک گرايی  و روحيه تجربی (پويندگی )  تمرکز  حواس  و   استمرار در انديشيدن ، روان بودن در توليد انديشه  توام با روانی  کلام ، انعطاف پذيری  ذهنی  به صورت آزمون ،استقلال فکر و عمل ، مهارت در بازسازی عقايد پشتکار  و پايداری ،  اعتقاد به خويشتن  با نگرش  مثبت ( خودباوری ) و ..... پرداخت .

3-خصوصيات  معلم  در ارتباط   با يادگيری  و آموزش

بيش  از  نود درصد  از معلمان  خلاق معتقدند که خلاقيت در نظامی  پا می گيرد که يادگيرنده  در يادگيری  خود  نفش  فعال و  سازنده داشته  باشد  و معلم راهنما  و تسهيل کننده  باشد نه اين که معلم  مطالب را کاملا  پخته و خود نيز  به فراگير بخوراند بلکه بستر و راه را هموار و مناسب سازد آنان وظيفه مهم معلم را بنا کردن شناخت  ، تربيت  ذهن برای  منطقی  انديشيدن و تقويت  تفکر  خلاق می  دانند و يا  تسلط  بر   آموخته های مختلف يا شناخت  و به کارگيری  روشهای  ارزشيابی آموزشی و پرورشی .

 

****

منبع :   مقاله    " معلم خلاق   " -تهيه كننده  : کریم بندانی  -روزنامه جام جم -شنبه 23 ارديبهشت 1385

Happy Teachers Day

I'm happy that you're my teacher;

I enjoy each lesson you teach.

As my role model you inspire me

To dream and to work and to reach.

 

With your kindness you get my attention;

Every day you are planting a seed

Of curiosity and motivation

To know and to grow and succeed.

 

You help me fulfill my potential;

I'm thankful for all that you've done.

I admire you each day, and I just want to say,

As a teacher, you're number one!

 

By Joanna Fuchs

نمونه سوال استاندارد کتاب پیش دانشگاهی 2

A.   Vocabulary : I. Fill in the blanks with the words given.(one word is extra)(3pts)

 

              distant  /  prevent / join / forward/ minerals  / artificial / access                     

 

1.    With the invention of the telescope people could observe ……… objects in space.

2.    A leg injury may ………. from playing in tomorrow ’s   game.

3.    The flower was so beautiful that no one realized it was …………….. .

4.    Materials that are taken from the earth by mining are called………. .

5.    The Internet makes it possible to ……………… to updated information easily.   

6.    After college Tom is going to ………… the police.

 


II. Match the definitions in A  with the words in B. ( one word in B is extra.) (3pts)

          

             A                                                                                     B

 

7.    a building for nuns                                                            a. poverty

8.    help for the poor                                                                b. charity

9.    that can be held in a hand                                                  c. server

10. the main computer in a network                                       d. convent

11. a small amount of sth to test                                             e. mission

12. the state of  being poor                                                  f. handheld

                                                                                                 g. sample


B.   Grammar : I. Choose the best answer. (2pts)

13. Tom didn’t pass the test. He ……… have  studied  more.

       a. should                        b. may                               c. must                      d. might

14. She is going to the post office………….. buy some stamps.

   a. so that                        b. because                          c. although               d. in order to

 

II. Combine the following sentences with the words in parentheses. (2pts)

 

15. Mary is saving money. She wants to buy a new car.  ( so  that )

16. George has plenty of money. He doesn’t help the poor.  (although)

17. I like classical music. My brother enjoys pop music. (while)

 

III. Put the words in a correct order and complete the sentences. (2pts)

 

18. Although the Internet is very useful,……………………… .(be ,it ,addictive, can)

19. Reza didn’t come to class .   …………………………. . (may, he ,been ,sick ,have)

 

C: Sentence Function :

 Match the items in A  with the items in B .(one item in B is  extra ) (2 pts)

 

A                                                                                  B

20. A computer is a programmable machine……   a. such as e-mail, newsgroups and                                                                                                                                                                                                                  

                                                                                    online shopping.

21. Children works for many reasons .……          b. who is learning a job

22. Employers may hire children……. ……….    c. including pressure of poverty and

                                                                                   adult unemployment.  

23.The Internet provide many services……..     d. that accepts data and processes them

                                                                                 into information we can use.                                                                      

                                                                               e. since they can pay them less.

 

D. Comprehension :

 I. Read the following sentences and choose the best answer.(4pts)

 

24. “Although there have been no plans to build bases on the moon they could be

         possible by the year 2020." 

        In the above sentence "they" refers to ………..

       a. bases               b. plans                  c. the moon                   d. the year 2020

       

25. “ Child labor is more common in developing countries, but it also exist in

        industrialized nations.”

       This sentence says that child labor………………………..   .

       a . exists only in industrialized nations          

       b. does not exist in industrialized nations              

       c. is commonly seen in developing countries

       d. does not exist in developing countries      

 

26. “ Fifty years later the English scientist Sir Issac Newton used an even better   

         telescope so that he could observe other objects in space  .”

       It is understood from this sentence that Newton ……………………… . 

  a. didn’t use a better telescope                       b. wanted to observe more things in space

  c. wanted to study the space for fifty years    d. didn’t observe things discovered before

 

27. " Most likely the next electronic device you pick up, Edison once invented or

            improved ,or at least tried to. "

       This sentence tells us that ………………. .

      a. had a lot of inventions                                       b. only invented electronic devices

      c. tried very hard but couldn’t invent anything     d. invented things for today

 

II. Put these sentences in a correct order and make a meaningful paragraph.

      Write  a, b, c ,or d.  (4pts)

28. __   This may have been the reason for Edison’ s  poor performance at school.

29. ___ Edison was born on February,11, 1847, in  Milan, Ohio, and grew up in  

             Michigan.

30.  ___ Edison did not do well there and was often annoyed by the other children.

31.  ___ At an early age , he showed signs of a serious hearing problem. 

III. Complete the following text with the words given. (one word is extra) (3pts)

 

         paintings / early/ recorded/ magnify / observed /phases /  devices              

Thousands of years ago, people   32   the night sky and     33   their observations in cave 

  34    and rock art. These   35   observations were made without telescope or other   36  . The  only things early people could see were the   36  of the moon.

 

 


IV. Read the following passage and answer the questions as required.  (5pts)

The healthy body protects itself against many illnesses. It can make a cut finger or broken leg as it was before. But it breaks down and stops working well if it doesn’t receive proper care. Your body can stay healthy only if you supply it with the food and care that it needs. Many people today are very aware of health and fitness. They are changing their eating habits and getting more exercise. They are eating food with less fat. They are also joining health clubs ,or sports clubs, to swim or play tennis. All through the history, many persons have worked to improve man ’s health. Also, the government and a lot of organizations always try to make a useful laws to help protect your health.

 

38. We understand from the passage that………………….. .

a. we are not alone in taking care of our health

b. health is a new problem in the history of the world

c. healthy government is necessary for healthy people

d. our body needs more food than it usually receives

39. The  word "it" in line 1 refers to……. .

      a. a cut finger          b. a broken leg         c. the healthy body       d. proper care

 

40. The word "supply" in line 3 is closest in meaning to ………. .

       a. suggest              b. compare                c. provide                    d. prevent

 

41. The healthy body doesn’t do anything against illnesses.

           a. True                     b. False

 

42. Your body doesn’t work well if it doesn’t receive proper care.

           a. True                     b. False 

                                                                                         

Ways of Learning the Alphabet

 

        
The name of the letter
Show your child a letter card and ask him/her to tell you the name of the letter.

The  way the letter looks
Talk about the shape of the letter. What is the composition of the letter . . . circles, sticks, tails, etc.

The sound the letter makes
Show your child a letter card and ask him/her to make the sound that the letter produces. Remember that each vowel makes two sounds.

The feel and look of the letter in our mouths (look in a mirror)

    Focus on the pronunciation of the letter and the production of the sound. Where is the tongue, and what is it doing? Where are your teeth? (It helps to look in a mirror for this exercise.) I purchased a round makeup mirror with a stand at the local drugstore for this purpose. It was easy for children to handle, easy to store and the magnified side is great.


The movement of the letter as it is written (talk it through in steps)
Talk through the method of producing the letter in printed form.



A word or anchor that children associate with the letter

 Example: A, a, apple gives children an anchor to use as a memory tool.

Lesson 4               Book 3

 

1. بجای هر خط تیره یک حرف مناسب  بنویسید. (2)

1) Hundreds of millions of vie – ers follow their countrie’s for -  - nes  on TV.

2) The Olympics were basically religio – s celebrations. Thou – ands of men and women take part in them now.   

2. جمله های زیر را فقط با نوشتن یک کلمه مناسب کامل کنید.(2)

3) Driving on snow – covered streets is not safe. It’s very …………………… .

4) The ……………………. of the lake was so great that we couldn’t see the bottom.

3. پاسخ صحیح را از بین گزینه های پیشنهاد شده انتخاب کنید.(1)                            

5) I ordered the children …………………. much water to wash the car.                                                

       a) not use            b) don’t use       c) not using           d) not to use 

6) Don't go out. I would like you ………..…… and solve these problems.                      a) stay                 b) staying         c) that you stay       d) to stay

4. با هر گروه از کلمات زیر یک جمله کامل بنویسید.(2)

7) you – some money – want – me – you  – do – to lend ?

……………………………………………………………………………………………….. .

8) to eat – with – my friend – invited – me – lunch – I. 

……………………………………………………………………………………………….. .

5. شکل صحیح کلمه های داخل پرانتز را در جاهای خالی بنویسید.(1)

9) It took an hour to walk the …………………. of Enghelab avenue. (long)

10) The weather is very ………………….. in Bandar Abbas in summer. (heat)                            

6. مکالمه: پاسخ سئوالات را از بین جوابهای داده شده انتخاب کنید.(2)

11) How does your son go to school?  (        )              a) By plane.                12) How long does your exam take?  (         )          b) It takes about two hours.                             

13) How do you usually travel?  (        )                      c) At 7 o'clock.   

14) When do you usually get to school?  (        )         d) We usually cycle.

                                                                         e) He usually cycles 

7. با استفاده از کلمات داده شده جملات زیر را کامل کنید.(2)

               (silently – held - attractscompetitionheight )

15) Is it possible to measure the ……………………. of the mountain.

16) The tower of London ………………….. a lot of tourists every year.     

17) When I entered the class, the students were studying their lessons ………………………… .

18) Your final examination will be ………………. next Saturday.  

8. بر اساس جمله های داده شده، جملات ناقص را کامل کنید.(2)

19)  “Mary, please be quiet.”               “Mrs. Brown asked ………………………………………………….. . 

20) He told me, ”Don’t tell my father about my mark.”                                                He told me...................................................  

9.  تلفظ: کدام کلمه از نظر تکیه ( stress)  با سه کلمه دیگر متفاوت است؟(2)

21)      a) comfortable       b) telephone         c) Lebanese          d) dictionary

22)     a) garden              b) above              c) believe             d) forget

23)    a) seventeen         b) telephone         c) Japanese          d) understand

24)   a) important          b) mechanic          c) together           d) exercise  

10. درک مطلب: متن زیر را بخوانید وبه سئوالات بصورت خواسته شده پاسخ دهید.(4)

        I always have a difficult time choosing birthday presents.  I think about nothing except shirts, postcards, books and watches. But strangely, it didn't take me a long time to decide on Tom's birthday present. I bought him a bottle of soft drink as he liked it very much. When I gave him the present, he tried to open it, but he couldn't. All guests came around him to see the fight between the bottle and Tom. They said, "Use your teeth!" "Break the top off!" Tom was struggling, when suddenly there was a loud noise, "pop" and the bottle covered everybody with drink. 

1. Is it always easy for the writer to choose birthday presents?

……………………………………………………………………………………………. .

2. Did the writer buy an unusual present for his friend?

…………………………………………………………………………………………… .

3. What did the bottle do?

………………………………………………………………………………………….. .

4. The guests were quiet when Tom was struggling to open the bottle.

                                        a. True                             b. False

5. We are sure that Tom opened the bottle by using his teeth.

                 a. True                             b. False                             

استرس در کلمات

۱.معمولاً تكيه هر كلمه روي ريشه كلمه است. غالباً در اسمها چون ريشه كلمه در بخش اول مي باشد تكيه روي بخش اول است.

 doctor                 'paper

2. معمولاً در فعل ها چون ريشه كلمه در بخش دوم است تكيه روي بخش دوم است.

  be'gin                en'joy

3. اكثر پسوندها مانند (ful – ness- est- er- or- ing- en- ed- es) تكيه ندارند.

'watches – 'worked – 'broken – 'playing – 'actor – 'teacher – 'biggest – 'kindness – 'useful

 4. اكثر پيشوندها مانند (be – re – pre – mis – in – un – im) تكيه ندارند.

Im'possible – un'happy – in'fact – mis'take – re'port – pre'tend – be'fore

5. در كلماتي كه با tele شروع مي شوند تكيه روي tele مي باشد.

telephone                'television

6. در اسامي روزهاي هفته، اسامي فصل ها تكيه روي بخش اول است.

 'Sunday                    'summer                       'holiday

7. سيلاب قبل از tion داراي تكيه است.

 'dictionary                  infor'mation                 conver'sation   

8. در كلماتي كه به teen ختم مي شوند تكيه روي teen مي باشد.

 fif 'teen                       six'teen

9. در كلماتي كه به nese ختم مي شوند تكيه روي nese مي باشد.

Chin'ese                     Japan'ese

10. در اعدادي كه به ty ختم مي شوند تكيه روي قسمت اول است.

 'forty                           'fifty

11. در اسمهاي مربوط به روابط خويشاوندي تكيه روي بخش اول است.

 'mother                     'brother               'sister              'brother – in – law

12. در اسامي مركب (noun + noun) تكيه روي بخش اول است.

 'classroom                'football

13. در تركيب (noun + adjective ) استرس روي اسم قرار دارد .

green 'house              cheap 'skates

14. هرگاه بخشي از كلمه صداي اِ كوتاه /ə/ بدهد آن بخش از كلمه داراي تكيه نيست و تكيه روي بخش ديگر است.

a'gain                          a'bout

15. ضمائر، حروف تعريف، حروف اضافه و افعال Modal و كلمات مخفف داراي تكيه ضعيف هستند.

It's 'good

16. در تركيباتي كه با good شروع مي شود مانند good bye  استرس روي كلمه بعدي است.

good 'bye                    good 'morning

 17. در ضماير انعكاسي استرس روي كلمه self قرار دارد.

my'self                              your'self

 18. در دو بخشي هاي مختوم به ow استرس روي بخش اول قرار دارد.

'borrow                              'yellow

 19. در بعضي از كلمات با تغيير استرس اسم به فعل تبديل مي شود.

('import(noun)                    im'port(verb)

('present(noun)                  pre'sent(verb)

Happy New Year Wish

 

Happy New Year Wish

My Happy New Year wish for you
Is for your best year yet,
A year where life is peaceful,
And what you want, you get.

A year in which you cherish
The past year's memories,
And live your life each new day
Full of bright expectancies.

I wish for you a holiday
With happiness galore;
And when it's done, I wish you
Happy New Year, and many more

How to Succeed

 

PLAN while others are playing 

(برنامه ریزی کن وقتی که دیگران مشغول بازی کردنند)

 


STUDY while others are sleeping

(مطالعه کن وقتی که دیگران در خوابند)

 


 DECIDE while others are delaying

(تصمیم بگیر وقتی که دیگران مرددند)


 

PREPARE while others are daydreaming

(خود را آماده کن وقتی که دیگران درخیال پردازیند)


 

BEGIN while others are procrastinating

(شروع کن وقتی که دیگران در حال تعللند) 


 

WORK while others are wishing

(کار کن وقتی که دیگران در حال دعا کردنند)


 

SAVE while others are wasting

(صرفه جویی کن وقتی که دیگران در حال تلف کردنند)

 


LISTEN while others are talking

(گوش کن وقتی که دیگران در حال صحبت کردنند)

 

SMILE while others are frowning

(لبخند بزن وقتی که دیگران خشمگینند)

 


 PERSIST while others are quitting

(پافشاری کن وقتی که دیگران در حال رها کردنند)

يک ديکشنري خوب چه ويژگى‌هايى دارد؟

 

 

 يک ديکشنري خوب بايد:

 

1- «انگليسي به انگليسي» باشد.

 

2- تلفظ هر کلمه را با علائم فونتيک نشان دهد.

 

3- براى هر لغت يک يا چند جمله نمونه ذکر کند.

 

 

 

اصوات انگليسي و جدول IPA

در بيشتر ديکشنريهاي امروزي براي نشان دادن تلفظ کلمات از سيستم IPA استفاده مي‌شود. در جدول زير همه علائم و نشانه‌هاي IPA آورده شده است. به علامت‌ها و کلمه‌هاي نمونه دقت کنيد . 

حروف همخوان (بی‌صدا)

 IPA

words
b bad, lab
d did, lady
f find, if
g give, flag
how, hello
j yes, yellow
k cat, back
l leg, little
m man, lemon
n no, ten
sing, finger
p pet, map
r red, try
s sun, miss
S she, crash
t tea, getting
tS check, church
think, both
TH this, mother
v voice, five
wet, window
z zoo, lazy
Z pleasure, vision
dZ just, large

حروف واکه (صدا‌دار)

 IPA

words
^ cup, luck
a: arm, father
@ cat, black
e met, bed
.. away, cinema
e:(r) turn, learn
i hit, sitting
i: see, heat
o hot, rock
o: call, four
u put, could
u: blue, food
ai five, eye
au now, out
ou go, home
e..(r) where, air
ei say, eight
i..(r) near, here
oi boy, join
u..(r) pure, tourist

 

 

1- در (r):e و (r).. و ... ، r در انگليسي بريتانيايي تلفظ نمي‌شود، مگر اينکه قبل از يک حرف واکه (صدادار) بيايد (مثلاً در answering و answer it). اما در انگليسي آمريکاييr هميشه تلفظ مي‌شود.

2- در انگليسي آمريکايي :a بجاي o تلفظ مي‌شود.

3- بسياري از آمريکايي‌ها :a (o) و :o را به يک شکل تلفظ مي‌کنند.

 

www.zabanamoozan.com

مشاهده کارنامه قبول شدگان کنکور زبان تخصصی

 

http://www.gozine2.ir/modules.php?name=Pages&file=article&sid=747

 

 

چگونه لهجه خود را کاهش دهيم

 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

بسياري از مشکلاتي تلفظي که زبان‌آموزان با آنها مواجه هستند در نتيجه استفاده غلط از اصواتي است که در زبان مادري خود به کار مي‌برند. بنابراين مشکلات تلفظي که شما از آن رنج مي‌بريد احتمالاً مشابه مشکلاتي است که ديگر زبان‌آموزان «هم زبان» شما هم با آن مواجه هستند. وقتي يک انگليسي‌زبان بومي (native) به شما مي‌گويد که شما (بعنوان مثال) لهجه روسي يا چيني داريد، در واقع اين نکته را تأييد مي‌کند. بسياري از برنامه‌هاي کاهش لهجه بر اساس تحقيقاتي است که اصوات خاصي را که هر گروه زباني (مثلاً فرانسوي، چيني، اسپانيايي، ژاپني و ...) موقع اداي کلمات انگليسي دارد، مشخص مي‌کنند. بعنوان مثال 70% اسپانيايي‌ زبانها در تلفظ صداي /st/ در کلمه stick مشکل دارند در حاليکه چيني زبانها هيچ مشکلي در تلفظ آن ندارند. نکته‌هاي زير به شما کمک مي‌کنند که تأثير زبان مادري خود بر انگليسي‌تان را کاهش دهيد.
 

به حرکات دهان انگليسي زبانان (native) دقت کنيد.

موقع تماشاي برنامه‌هاي زبان اصلي به حرکات دهان گوينده خوب دقت کنيد. آنچه که مي‌گويد را تکرار کنيد و لحن صداي او را تقليد کنيد.


شمرده صحبت کنيد.

تا وقتي که لحن و اصوات انگليسي را بخوبي فرا نگرفته‌ايد، شمرده صحبت کنيد. اگر شما سريع و با لحن و تلفظ غلط صحبت کنيد، انگليسي زبانها در فهميدن آنچه که مي‌خواهيد بگوييد مشکل پيدا خواهند کرد. همچنين اگر شما به «اشتباه صحبت کردن» خود ادامه دهيد، اين اشتباهات در ذهن شما ماندگار خواهند شد.


از ديکشنري استفاده کنيد.

با علائم فونتيک ديکشنري خود آشنا باشيد و تلفظ صحيح کلماتي را که اداي آنها براي شما دشوار است در آن جستجو کنيد.


از ديگران کمک بگيريد.

يک فهرست از کلماتي که تلفظ آنها براي شما دشوار است، تهيه کنيد و از يک دوست انگليسي زبان (native) بخواهيد آنها را براي شما تلفظ کند. خوب است صدايش را ضبط کنيد و بعداً به آن گوش دهيد و خودتان هم آن را تکرار کنيد. اگر چنين دوستي نداريد مي‌توانيد از نرم افزارهايي که کلمات را با صداي ضبط شده انسان ادا مي‌کنند استفاده کنيد. (براي اين منظور مي‌توانيد از نرم‌افزار Pronunciation Power و يا ديکشنري گوياي لانگمن استفاده نماييد.)


به کتابهاي نواردار گوش دهيد.

با تهيه کتابهايي که داراي يک نوار يا سي‌دي صوتي هستند مي‌توانيد در يک زمان هم بخوانيد و هم گوش کنيد. بخشهايي از کتاب را با صداي بلند بخوانيد و صداي خودتان را ضبط کنيد. صداي خودتان را با گوينده اصلي مقايسه کنيد و سعي کنيد اشتباهاتتان را اصلاح کنيد. (مجموعه داستانهای انگلیسی


به پسوندهاي s و ed دقت کنيد.

تلفظ صحيح کلماتي که به s و ed ختم مي‌شوند را ياد بگيريد. مثلاً s- يا es- را در نظر بگيريد. اين پسوند گاهي صداي /S/ مي‌دهد (مثلاً در eats)، گاهي صداي /Z/ مي‌دهد (مثلاً در plays) و گاهي هم صداي /IZ/ مي‌دهد (مثلاً در washes). (براي فراگيري نحوه تلفظ صحيح اين قبيل کلمات اينجا را کليک کنيد.)
 

با صداي بلند انگليسي بخوانيد.

هر روز به مدت 15 تا 20 دقيقه يک متن انگليسي (مثلاً يک کتاب داستان) را با صداي بلند بخوانيد. اين به شما کمک مي‌کند که آن دسته از عضلات دهان را که براي انگليسي صحبت کردن به کار مي‌آيند، تقويت کنيد. تحقيقات نشان مي‌دهد که براي صحبت کردن يک زبان جديد حدود سه ماه تمرين روزانه مورد نياز است تا عضلات دهان (براي آن زبان خاص) تقويت شوند.

آموزش مکالمه انگليسي نصرت در 90 روز» با وقفه کوتاهي که بين کلمات و جملات ايجاد مي‌کند اين فرصت را براي شما فراهم مي‌کند که آنها را تکرار کرده و مهارت تلفظ خود را تقويت نماييد.)
 

صداي خودتان را گوش کنيد.

صداي خودتان را ضبط کنيد و براي يافتن اشتباهات تلفظي خود به آن گوش دهيد. اين يک تمرين بسيار عالي است، زيرا اين به شما کمک مي‌کند از اشتباهاتي که دائماً  مرتکب مي‌شويد آگاه شويد.
 

صبور باشيد.

شما مي‌توانيد نحوه صحبت کردن خود را بهبود بخشيد، ولي اين «يک شبه» بدست نمي‌آيد. مردم اغلب به دنبال کسب نتيجه فوري هستند و به همين دليل خيلي زود دلسرد مي‌شوند و از تلاش دست برمي‌دارند.

منبع:http://www.zabanamoozan.com

تولیمو

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تولیمو(the Test of Language by the Iranian Measurement

Organizations)

یک آزمون زبان است که در ایران و از طرف سازمان سنجش آموزش کشور برگزار

 میشود.بیشتر متقاضیان این آزمون را داوطلبان دکتری تشکیل می دهند زیرا داشتن

 نمره زبان(تولیمو، تافل، MCHE یا ...) برای قبولی در آزمون دکترا لازم است. محدوده

 نمره تولیمو از 217 تا 657 می باشد.این آزمون شامل ۱۴۰ سوال چهارگزینه‌ای و یک

 سوال در بخش نوشتاری (مدت پاسخگویی ۳۰ دقیقه)، ساختار و نوشتار زبانی (۴۰

سوال و مدت پاسخگویی ۳۰ دقیقه)، خواندن و درک مطلب (۵۰ سوال و مدت

پاسخگویی ۵۵ دقیقه) و درک مطلب شفاهی (۵۰ سوال و مدت پاسخگویی ۳۵

دقیقه) است. نمره هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین

این نمرات به عنوان نمره کل منظور می‌شود. دامنه نمره کل از ۳۱۰ تا ۶۷۷ است.

نمره بالاتر از ۶۰۰ عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و کمتر از

 ۴۷۹ ضعیف تلقی می شود. لازم به ذکر است که بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد

 و نمره آن بین ۱ الی ۶ می‌باشد که در کنار نمره کل در کارنامه درج می‌شود.