دانش واژگانی (Vocabulary )
1- واژه های
دستوری (Function Words ) : عبارتند ازضمایر، حروف تعریف و غیره
...
2- واژه های معنایی
(Content Words ) : عبارتند از اسم ، فعل ، صفت ، و
غیره ...
واژگان معنایی به کار رفته در دوره راهنمایی
به گونه ای هستند که یا می توان در کلاس
یافت ، یا با خود به کلاس
آورد ،یا تصویر آن را بر روی تخته کشید ،
یا با لوحه به
نمایش گذاشت یا با انجام عملی
مفهوم آن را منتقل کرد و در نهایت توضیح
مختصری به
انگلیسی
یا فارسی داده و از کلمات متضاد و
مترادف کمک گرفت.
روش تدریس لغات جدید
:
الف- مرحله معرفی
(:(
Presentation
1-
از دانش آموزان بخواهید که کتابهای خود را
بسته و به شما گوش دهند .
2- واژه جدید را چند بار تلفظ کنید و معنی
آن را با استفاده از فلاش کارت ، لوحه ، و یا
خود شئ ( در صورتی که در
کلاس موجود باشد) به دانش آموزان تفهیم کنید .
3- واژه جدید را در یک یا دو
جمله جدید به کار ببرید تا مفهوم آن کاملا درک شود
.
4- هر واژه را روی تخته نوشته
و یا از روی فلاش کارت به دانش آموزان نشان دهید .
در این مرحله هر واژه را
چند بار تکرار نمائید تا فرم نوشتاری آن را در حالی که تلفظ
واژه را می شنوند ،
ببیند.
ب- مرحله تمرین
(Practice )
1- از دانش آموزان بخواهید به صورت گروهی و انفرادی واژگان را بعد از شما تکرار
کنند.
2- از دانش آموزان بخواهید به صورت
گروهی و انفرادی واژگان را بعد از شما
با دیدن
تصاویر تکرار کنند
.
3- از دانش آموزان بخواهید به
صورت گروهی و انفرادی واژگان را بعد از
شما با دیدن
فرم نوشتاری تکرار کنند
.
ج-
مرحله تولید و کاربرد ( Production )
1- کلمه های تدریس شده را با به
کارگیری از شیوه های زیر ارزشیابی کنید.
یکی از دستورالعمل های زیر
را به دانش آموزان بدهید :
- یک .............. به من
نشان بده . Show me a
……………
- به ................ اشاره کن Point to a ……………… . .
- یک ............. به من بده. Give me a ………………
- تصویر یک ........ را
بکش.
Draw a picture of a …… ..
2- جمله ای با یک جای خالی بنویسید و از دانش
آموزان بخواهید با یکی از کلمات جدید
تدریس شده آن را کامل
کنند.
3- از دانش آموزان بخواهید تا
کلمات تدریس شده را در جمله بکار ببرند.
لغات جدید بکمک تصاویر
1- معرفی کلمه : ضمن
اشاره به تصویر و کلمه ، کلمات مربوط به هر تصویر را چند بار
تکرار کنید . در این مرحله دانش آموزان فقط
گوش می دهند.
2-
تکرار گروهی : ضمن اشاره
به کلمه تصویر را بگویید و از دانش آموزان بخواهید بعد از
شما
تکرار کنند. این عمل را با تک تک تصاویر
انجام دهید.
3 -
اشاره معلم و تکرار گروهی :
به تصاویر اشاره کنید بدون
آنکه کلمات را بر زبان آورید
با حرکات دست ، دانش آموزان را به گفتن کلمه مربوط به
هر تصویر تشویق کنید.
4- تکرار انفرادی :
از چند نفر به طور
انفرادی بخواهید تا با اشاره شما به تصاویر ، کلمه
مربوط به آن را ادا کنند. لازم
به یادآوری است که دانش آموزان مجازند فقط بعد از معلم
کلمات را بطور انفرادی یا
گروهی تکرار کنند.